ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΔΗΜΑΡΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΠΕΔ ΚΡΗΤΗΣ

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΔΗΜΑΡΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ

ΤΗΣ ΠΕΔ ΚΡΗΤΗΣ


6 ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΑΤΕΘΕΣΑΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑ  ΤΗΝ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ  ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΠΕΔ ΚΡΗΤΗΣ ΠΟΥ ΔΙΕΞΑΓΕΤΑΙ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 28-11-2012 ΣΤΟΝ ΠΟΛΥΧΩΡΟ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΛΑΧΑΝΑΓΟΡΑΣ 

 

 

Η οξύτατη οικονομική κρίση, στην οποία έχει βουλιάξει τα τελευταία χρόνια, όλη η ανθρωπότητα, είναι φανερό ότι έχει αλυσιδωτές δραματικές επιπτώσεις στους περισσότερους τομείς της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής ζωής.

 

Την εικόνα της κρίσης του σύγχρονου κράτους, ως απόρροια της εξέλιξης, αλλά και της κρίσης του κοινωνικοοικονομικού συστήματος, συμπληρώνει η δραματική επιδείνωση του συστήματος προστασίας των θεμελιωδών δικαιωμάτων.

 

Η χώρα μας ζει αυτήν την περίοδο την πιο οδυνηρή κατάσταση των τελευταίων 50 χρόνων. Δοκιμάζονται σκληρά οι αντοχές και τα όρια της κοινωνίας αλλά και οι θεσμοί στους οποίους βασίζονται οι δημοκρατικές λειτουργίες και τα κεκτημένα.

 

Σε αυτό το περιβάλλον κυριαρχούν, δυστυχώς, εύκολα ισοπεδωτικές αντιλήψεις και λογικές. Κατασκευάζονται εύκολα ένοχοι και υπαίτιοι, ενώ οι πραγματικοί υπεύθυνοι αυτής της κατάστασης υποδύονται τους τιμητές και ενίοτε τους τιμωρούς που επιδιώκουν την κάθαρση.

 

Η σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και κράτους έχει διασαλευτεί. Η ανάκτηση της αξιοπιστίας συναρτάται, φυσικά, με την αποκατάσταση του κύρους βασικών θεσμών του δημοκρατικού πολιτεύματος, όπως είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η Τ. Α. αποτελεί σημαντικό θεσμό της λειτουργίας του κράτους. Το κύρος των θεσμών εξαρτάται από την πολιτικά ενάρετη και λειτουργικά αποτελεσματική συμπεριφορά των φορέων τους. Είναι ζήτημα αξιόπιστης και αποτελεσματικής λειτουργίας του θεσμού. Ο θεσμός δεν λειτουργεί από μόνος του. Ενσαρκώνεται και λειτουργεί από το φορέα του.

 

Η αποκατάσταση την εμπιστοσύνης των πολιτών στους φορείς πολιτικής εξουσίας περνά αναγκαστικά από τη θεαματική αναδιάρθρωσή τους.

 

“Η μυστική βοή τους έρχεται των πλησιαζόντων γεγονότων” (Κ.Π. Καβάφης). Το μοναδικό ζητούμενο – η παραμονή της χώρας στον πυρήνα του ευρώ – είναι μάλλον προς το παρόν κοινωνικά αποδεκτό. Όσο για το αύριο της χώρας νομίζουμε, ότι η συζήτηση δεν μπορεί να αγνοήσει μια μείζονα σταθερά, την ΕΥΡΩΠΗ.

 

Αρνούμαστε να φανταστούμε την Ελλάδα έξω από την Ευρώπη, γιατί αυτό σημαίνει “μεγαλύτερη εξαθλίωση, απελπισία, μετανάστευση, αποδυνάμωση του εργατικού δικαίου”. Επίσης μια επιστροφή στη δραχμή, που κάποιοι δημαγωγοί προβάλλουν, θα ήταν ακόμη χειρότερη από τα μέτρα που επιβάλει η τρόικα και αποδέχεται η Ελληνική κυβέρνηση.

 

Παρά την κρίση στη χώρα μας επιβιώνουν ακόμη θύλακες ποιότητας, εστίες αντίστασης στον ανέξοδο λαϊκισμό. Ένα τέτοιο επίπεδο αντίστασης, ανάσχεσης και προοπτικής είναι ο χώρος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η Τ.Α. είναι παράγοντας που συμβάλλει στην ισόρροπη ανάπτυξη με την αντιμετώπιση των τεράστιων ανισοτήτων που εμφανίζονται μεταξύ κέντρου και περιφέρειας. Είναι φορέας κοινωνικής και οικονομικής προόδου, φορέας ουσιαστικής κοινωνικής συμμετοχής, δημοκρατίας και διαφάνειας.

 

Αναρωτιόμαστε, αν οι πολίτες έχουν τη διάθεση, μέσα στον καταιγισμό παραπληροφόρησης που δέχονται καθημερινά, μπορούν να ακούσουν τις απόψεις μερικών Δημάρχων που ζητούν να τους αναγνωριστεί τουλάχιστον, το τεκμήριο της αθωότητας. Το κάνουμε όχι διεκδικώντας, επαίνους, αλλά για να κατανοήσουν οι πολίτες, οι δημότες μας τις επιπτώσεις που θα υποστούν από τις ήδη δημιουργηθείσες συνθήκες λειτουργίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

 

Το περιβάλλον που καλείται να λειτουργήσει η Αυτοδιοίκηση στην εποχή του μνημονίου είναι ασφυκτικό. Κυρίως, όμως, είναι απαγορευτικό για να επιτελέσει το ρόλο της. Δυστυχώς η άμυνα μας απέναντι στις επιθέσεις που το καθιστούν ασφυκτικό είναι ασύλληπτα δύσκολη, γιατί κάθε φορά που επιχειρείται παραβίαση των κεκτημένων της κάποιοι επιδιώκουν να αμαυρώσουν την εικόνα του θεσμού. Ποιοι; Μια ολόκληρη στρατιά εκφωνητών και σχολιαστών των αθηναϊκών κυρίως ΜΜΕ, που κατ εντολή διαμορφώνουν το «δικό τους γήπεδο», μέσα από μια, συντονισμένη, καθημερινή μάχη προπαγάνδας. Αυτοί οι ίδιοι ταυτόχρονα αρνούνται να δουν το εσωτερικό του χώρου τους και να κάνουν την αυτοκριτική τους.

 

Δεν παραγνωρίζουμε τις δικές μας ευθύνες και τις στρεβλώσεις του θεσμού που υπηρετούμε. Καταδικάζουμε τα όποια περιστατικά, έστω και μεμονωμένα, κακοδιοίκησης εμφανίζονται στο χώρο της Τ.Α. και ζητούμε την παραδειγματική τιμωρία των επίορκων «συναδέλφων» μας. Μετά από αιτήματα της Τ.Α. έχουν θεσμοθετηθεί κανόνες και διαδικασίες διαφάνειας, όργανα ελέγχου της οικονομικής διαχείρισης των Δήμων και ελέγχου των δαπανών τους.

 

Το Αυτοδιοικητικό κίνημα με αγώνες ανέδειξε την αναγκαιότητα της διοικητικής αποκέντρωσης, με την ενίσχυση της αυτονομίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γιατί θεώρησε ότι αποτελεί βασική προϋπόθεση για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και την ανάπτυξη της κοινωνικοοικονομικής δραστηριότητας σε περιφερειακό επίπεδο.

 

Το κράτος με το Σχέδιο «Καλλικράτης» επικαλέστηκε ότι επιχειρεί τη σημαντικότερη μεταπολιτευτική μεταρρύθμιση της διοικητικής διάρθρωσης της χώρας, με στόχο να συντελέσει και στην ανασύνταξη του πολιτικού συστήματος γενικότερα.

 

Δύο χρόνια εφαρμογής του Σχεδίου «Καλλικράτης» οι πολυδιαφημιζόμενοι ισχυροί Δήμοι τείνουν να γίνουν αδύναμα γραφειοκρατικά μορφώματα, χωρίς ουσιαστική δυνατότητα και οικονομικούς πόρους.

 

Η αναδιάρθρωση αυτή της Τ.Α. οδήγησε στον αποκλεισμό συμμετοχής των τοπικών κοινωνιών και την άγρια περικοπή πόρων. Μετατρέπει την Τ.Α. σε  φορομπηχτικό μηχανισμό για να μπορέσει να ασκήσει τις αρμοδιότητες της. Οι θεσμοθετημένοι κεντρικοί αυτοτελείς πόροι συνεχώς συρρικνώνονται και παρακρατούνται αυθαίρετα από την κεντρική Διοίκηση.

 

Η χώρα και η Αυτοδιοίκηση ζουν ένα άθλιο παρόν χωρίς ορατή προοπτική, βελτίωσης για το μέλλον. Ο «Καλλικράτης» μετατράπηκε σε μια συντηρητική και γραφειοκρατική μεταρρύθμιση, μακριά από τους πολίτες και τις ανάγκες τους. Η αυτοδιοίκηση μετατρέπεται σε ετεροδιοίκηση και τείνει να ταυτισθεί με τη διοίκηση.

 

Η αυθαίρετη, αθρόα, χωρίς σχεδιασμό και οικονομική στήριξη, μεταφορά πλέον των 220 αρμοδιοτήτων στην Τ.Α., θα έχει το προφανές αποτέλεσμα να μην ασκούνται ούτε οι αναγκαίες αρμοδιότητες. Το κράτος όχι μόνο δεν εξασφαλίζει τη μεταφορά των αναγκαίων πόρων στην Τ.Α., αλλά προχωρά μέσα από τις μόνιμες και συστηματικές περικοπές οικονομικών πόρων, σε δεύτερη γενιά υπεξαιρεθέντων πόρων. Ο προϋπολογισμός του 2013, μόνο, αφαιρεί 1,7 δις από την Τ.Α. λόγω εσφαλμένης εφαρμογής των κριτηρίων απόδοσης των ΚΑΠ στην Τ.Α.

 

Τα μνημόνια που έχουν ψηφιστεί επισύρουν απολύσεις, περικοπές θεσμοθετημένων πόρων, διάλυση υπηρεσιών σε κρίσιμους τομείς, όπως οι κοινωνικές υποδομές και ελλειμματικούς προϋπολογισμούς των Δήμων.

 

Το παρατηρητήριο οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, το οποίοι θεσμοθέτησε το Γ΄ Μνημόνιο (Ν.4093/2012), αποτελεί το καθοριστικό πλήγμα για τη διοικητική αυτοτέλεια και οικονομική αυτοδυναμία των Δήμων.

 

Για όλα αυτά που συμβαίνουν η αυτοδιοίκηση με τα συλλογικά της όργανα, έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης. Δεν αντέταξαν έγκαιρα και αποτελεσματικά απέναντι στις αυθαιρεσίες της κεντρικής Διοίκησης. Δεν ανέταξαν σθεναρή αντίσταση με ολοκληρωμένο Σχέδιο και προτάσεις. Δεν εξάντλησαν όλες τις πραγματικές και νομικές δυνατότητες που είχαν στα χέρια τους.

 

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά η Αυτοδιοίκηση υποχωρεί και τείνει να γίνει κρατική υπηρεσία. Ακρωτηριάζεται η αυτοτέλεια και η αυτοδυναμία της. Η έλλειψη των οικονομικών πόρων οδηγεί στην αδυναμία άσκησης πολιτικών. Υπάρχει αντικειμενική αδυναμία άσκησης από τους ΟΤΑ των θεσμοθετημένων, αρμοδιοτήτων της, πράγμα που οδηγεί στον ευτελισμό και την απαξίωση του θεσμού.

 

Με αλλεπάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις, στο πλαίσιο των Μνημονίων και των εφαρμοστικών τους νόμων, η καταστατική θέση των αιρετών ακυρώνεται, απογυμνώνεται και υποβαθμίζεται, με αποτέλεσμα την ακύρωση της νομικοπολιτικής θέσης και του status του αιρετού.

 

Ο δημόσιος βίος οδηγείται να προσελκύει μόνο φιλόδοξους με περιορισμένους ορίζοντες και δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία ανθρώπους και όχι ταλαντούχους και επιτυχημένους ανθρώπους. Η εξέλιξη αυτή υποβαθμίζει περαιτέρω τη λειτουργία των θεσμών και την Τοπική Ανάπτυξη.

 

Απέναντι σ’ αυτήν την ανεπιθύμητη και επιζήμια κατάσταση οφείλουμε να αντιδράσουμε, με το ΛΑΟ και για τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Να συμπορευτούμε συντεταγμένα σε κοινούς αγώνες με τους εργαζόμενους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Να αναλάβουμε πρωτοβουλίες, να αντιμετωπίσουμε σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, τις αυθαιρεσίες και τις τετελεσμένες καταστάσεις της Κυβέρνησης και του Διευθυντηρίου της Ευρώπης. Να ζητήσουμε την έννομη προστασία από τα όργανα της δικαστικής εξουσίας. Να ενεργοποιήσουμε το δίκτυο αλληλεγγύης της Αυτοδιοίκησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

  • Η συνταγματική επιταγή για κατοχύρωση και διασφάλιση της διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας της τοπικής Αυτοδιοίκησης, πρέπει να επαναβεβαιωθεί με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣΤΕ), ασκώντας για το σκοπό αυτό, άμεσα η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), αίτηση ακυρώσεως για εκτελεστές διοικητικές πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ’ επιταγή του Μνημονίου Γ΄ (Ν.4093/2012) ενώπιον του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου (ΣΤΕ).

 

Η πάγια νομολογία του ΣΤΕ δίδει ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση της μεταβίβασης αρμοδιοτήτων με τη μεταφορά πόρων για να διασφαλιστεί η παροχή υπηρεσιών στους πολίτες υπό πραγματικούς όρους. Αν αυτή η σύνδεση αρμοδιοτήτων και πόρων τηρηθεί εκ μέρους της κεντρικής διοίκησης, τότε και μόνο ο ΟΤΑ είναι υποχρεωμένος να ασκήσει τις αρμοδιότητες που του ανατίθενται.

  • Το υφιστάμενο σύστημα χρηματοδότησης της Τ.Α. έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του. Το νέο σύστημα πρέπει να ικανοποιεί τις απαιτήσεις του δημότη και να διευθετεί όλες τις τοπικές υποθέσεις (ρυθμίσεις, διεκπεραιώσεις, αναπτυξιακές κατευθύνσεις κλπ).

 

Επιπλέον η κατανομή των επιχορηγήσεων πρέπει να ανταποκρίνεται σε δύο βασικές αρχές:

Α) Την αρχή της οριζόντιας ισότητας.

Β) Την αρχή της κάθετης ισότητας

Η πρώτη αρχή ικανοποιείται, όταν οι ΟΤΑ που βρίσκονται κάτω από τις ίδιες συνθήκες έχουν την ίδια μεταχείριση. Η δεύτερη αρχή ικανοποιείται όταν οι ΟΤΑ που βρίσκονται κάτω από διαφορετικές συνθήκες, έχουν διαφορετική μεταχείριση.

 

Σχετικά με τα κριτήρια που μπορεί να χρησιμοποιηθούν για τη δίκαιη κατανομή των πόρων προτείνουμε ορισμένες προϋποθέσεις:

  • Το κριτήριο πρέπει να αντικατοπτρίζει την κοινωνική αντίληψη της «δίκαιης» κατανομής.
  • Η κατανομή ανάμεσα στους ΟΤΑ, πρέπει να ανταποκρίνεται όσο περισσότερο στις πραγματικές διαφορές μεταξύ των ΟΤΑ.
  • Το κριτήριο πρέπει να είναι απλό στην εφαρμογή του.

 

Θεωρούμε ότι η Αυτοδιοίκηση πρέπει να εμφανίζεται ως δύναμη αλλαγής και όχι φοβικής συντηρητικής υπεράσπισης λογικών που την καθιστούν φορέα διεκπεραίωσης διοικητικών πράξεων.

 

Η Τ.Α. δεν μπορεί και δεν πρέπει να συνηγορήσει στην κατάργηση των λειτουργιών που ορίζουν στοιχειωδώς την κοινωνία μας ως κοινωνία συνοχής. Αν υποχωρήσουν τώρα και ουσιαστικά αυτοκαταργηθούμε, η επόμενη φάση της κοινωνίας μας θα χαρακτηρίζεται ως η εποχή που ιδιωτικές εταιρίες θα εμπορεύονται κοινωνικά αγαθά και υπηρεσίες κοινωνικής ωφέλειας.

 

Οφείλουμε συνεπώς να έχουμε διαρκώς τη σκέψη μας σε μια Αυτοδιοίκηση στην υπηρεσία του Πολίτη, η οποία να λειτουργεί, ως λαϊκή εξουσία. Να είναι αγωνιστική και διεκδικητική και να είναι οικονομικά επαρκής για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της.

 

Μόνο με τη συνεργασία μπορούμε να βγούμε πιο δυνατοί από την κρίση.

Χωρίς φαντασία, όνειρα και ελπίδα χωρίς όραμα, η δημοτική πολιτική και γενικότερα η πολιτική είναι αφυδατωμένη και ξύλινη.

 

 

 Ακολουθούν οι προτάσεις για τα οικονομικά των Δήμων:

 

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Το οικονομικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι δήμοι όλης της χώρας διατυπώνεται με μία μόνο λέξη: ΑΔΙΕΞΟΔΟ. Το οικονομικό πρόβλημα είναι ΚΑΘΟΛΙΚΟ, δεν σχετίζεται με φαινόμενα κακοδιοίκησης, κακοδιαχείρισης και διαφθοράς, αλλά είναι ένα βαθύτατο πολιτικό πρόβλημα με  πολλαπλές συνέπειες στην λειτουργία του θεσμού. Στα πλαίσια της αντιμετώπισης των οικονομικών προβλημάτων της Αυτοδιοίκησης και παίρνοντας ως βάση τα παρακάτω.

α) Εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας (EXTA) του Συμβουλίου της Ευρώπης (ν. 1850/89) και του άρθρου 102 του Συντάγματος 1975/1986/2001

β) Κατοχύρωση της οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων και,

γ) Την υιοθέτηση και εμπέδωση της φορολογικής αυτονομίας των Δήμων, σας υποβάλουμε τις παρακάτω προτάσεις για τα οικονομικά της Αυτοδιοίκησης:

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ

  1. Άμεση δέσμευση για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων: Πρόκειται για ληξιπρόθεσμα  χρέη περίπου 900.000.000  Ευρώ (χρέη σε προμηθευτές κατ’ έτος), έως το 2011 τα όποια σήμερα αποτελούν αγκάθι στην εύρυθμη λειτουργία των ΟΤΑ.  Τα χρέη αυτά  συμπεριλαμβάνεται στα 6,3 δις ευρώ χρέος της Γενικής κυβέρνησης που έχουν δοθεί στην Τρόικα για την δόση εάν αυτή δοθεί.
  2. Αναπροσαρμογή της κάθε φορά καταβαλλόμενης δόσης προς το ΤΠ&Δ εάν υπάρχει διακύμανση,  όπως η  μείωση των  ΚΑΠ, γιατί ενώ μέχρι σήμερα  έχουν μειωθεί πάνω από 50% οι δόσεις των δάνειων παραμένουν σταθερές.
  3. Επέκταση της ρύθμισης των δανείων που ισχύει σήμερα μόνο για το ΤΠ&Δ και στις υπόλοιπες εμπορικές τράπεζες που συμμετέχουν στην ανακεφαλαιοποίηση. Επίσης ειδική ρύθμιση πρέπει να προβλεφτεί για τις Συνεταιριστικές τράπεζες που δεν εντάσσονται στον μηχανισμό στήριξης αλλά έχουν δανειοδοτήσει Δήμους.
  4. Μείωση του εργολαβικού οφέλους από 28% σε 18%: Με βάση το νόμο του εργολαβικού οφέλους βγαίνει από την κοστολόγηση ενός έργου + 28% (το οποίο πηγαίνει άμεσα στον εργολάβο και πληρώνεται από τους δήμους).
  5. Περιορισμός του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας των δήμων. Οι δήμοι, όπως και οι ΔΕΥΑ, να τιμολογούνται  για το  ηλεκτρικό ρεύμα, με βάση το βιομηχανικό τιμολόγιο και όχι το οικιακό. Οι Δήμοι, προσφέρουν  κοινωνικό έργο, ύδρευση, άρδευση, σχολεία  και λοιπές παροχές  και κάθε  έχουν δικαίωμα να έχουν αυτό το πλεονέκτημα.
  6. Απαλλαγή από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στην προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης των σχολείων και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών (παιδικών σταθμών κ.λ.π), αλλά και των μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται από τους Δήμους.
  7. Καθολική χρήση της δημοτικής ενημερότητας και σύνδεση της με την φορολογική ενημερότητα στην βάση ενημέρωσης στοιχείων μέσω taxis net. Δηλαδή σε κάθε συναλλαγή του πολίτη με διάφορες κρατικές υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ, Πολεοδομίες), για ταξινόμηση αυτοκίνητου, αγοραπωλησία ακίνητων κλπ, να υπάρχει η υποχρέωση προσκόμισης της ενημερότητας έτσι ώστε όποιος χρωστάει στο Δήμο, να μην μπορεί να  διεκπεραιώσει την υπόθεση του.
  8. Διαδικασία μισθολογικής δαπάνης Δήμων από Ενιαία Αρχή Πληρωμών. Οι δημοτικοί υπάλληλοι να πληρώνονται άμεσα από το κράτος.  
  9. Δημιουργία προγράμματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο ΕΣΠΑ. Να δεσμεύουν πόροι του ΕΣΠΑ  τους οποίους θα διαχειριστούν οι Δήμοι αποκλειστικά για υλοποίηση αναπτυξιακών προγραμμάτων. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα μπορεί εκτός από έργα να εντάσσει και την εκπόνηση μελετών. Σήμερα αυτό θεωρείτε απαραίτητο εργαλείο για την ανάπτυξη των Δήμων.

10. Ενεργοποίηση του προγράμματος αυτεπιστασίας με συγκεκριμένη  χρηματοδότηση  και λειτουργία όπως το πρόγραμμα  «Θησέας» με απλές διαδικασίες στα πλαίσια εκτέλεσης μικρών έργων καθημερινότητας.

11.  Ενεργοποίηση Πράσινου Ταμείου. Το συγκεκριμένο ταμείο έχει ως <<κεφάλαιο>> 1 δις. Ευρώ, το όποιο πήγε στο Τ.Π.&Δ., αλλά μέχρι σήμερα οι Δήμοι δεν έχουν πάρει ούτε ένα ευρώ.

12.  Συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην οργάνωση και λειτουργία των κτηματογραφικών γραφείων, και θεσμοθέτηση προμήθειας υπέρ των Δήμων για την   λειτουργία τους.

13.  Κλιμακωτή εφαρμογή με νόμο του τέλους  παρεπιδημούντων και όχι στα πλαίσια του μνημονικών επιταγών δηλαδή (από 0.5%-2%) από το 0,5% που είναι σήμερα. Το τέλος αυτό είναι ανταποδοτικό και ενισχύει ιδιαίτερα τους τουριστικούς Δήμους στην παροχή υπηρεσιών καθαριότητας και άλλων παρεμβάσεων.

14.  Θεσμοθέτηση και εφαρμογή της Φορολογικής Αυτονομίας των Δήμων που σημαίνει και κατοχύρωση της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ. Να συμμετέχει η Αυτοδιοίκηση στην είσπραξη των φόρων, με το δικό της μηχανισμό, με τις Ταμειακές Υπηρεσίες, χωρίς επιβολή νέων φόρων αλλά άμεση διαχείριση των υπαρχόντων και να γίνει δίκαιη ανακατανομή στους πόρους της Αυτοδιοίκησης.

15.  Κατανομή των ΚΑΠ χωρίς περικοπές με βάση τον Ν. 3852.10 και σε κάθε περίπτωση να εγγυάται το ελάχιστο λειτουργικό κόστος  των Δήμων, όπως μισθοδοσία και λοιπές ανελαστικές δαπάνες.

16.  Δικαστική διεκδίκηση, από την ΚΕΔΕ, των θεσμοθετημένων πόρων που δεν αποδίδονται  στην Αυτοδιοίκηση. 

17.  Ανάληψη πρωτοβουλίας νομοθετικής ρύθμισης, συμβατής με το ευρωπαϊκό και εθνικό δίκαιο, για την ανακοπή των αναγκαστικών εισπράξεων (κατασχέσεων) εις βάρος των Δήμων.

18.  Έκδοση Δημοτικών Ομολόγων καθώς και Ίδρυση και λειτουργία Δημοτικών Ταμιευτηρίων.

19.  Επανεξέταση της δυνατότητας άσκησης των κρατικών αρμοδιοτήτων που έχουν εκχωρηθεί στους ΟΤΑ.

20.  Αλλαγή συστήματος κατανομής των ΚΑΠ. Εντοπισμός ακραίων εκφάνσεων, στρεβλώσεων και διόρθωσή τους. Νέα κριτήρια ΚΑΠ. Εξασφάλιση του ελάχιστου κόστους λειτουργίας των Δήμων.

 

Προτάσεις για το πλαίσιο αγωνιστικών κινητοποιήσεων :

  • Άρνηση της ανάληψης των αρμοδιοτήτων που μεταφέρονται από 1-1-2013
  • Προσφυγή στο ΣΤΕ για ακύρωση των αποφάσεων που οδηγούν την Αυτοδιοίκηση σε αδιέξοδο.
  • Προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
  • Συντονισμένες εκδηλώσεις ενημέρωσης- ευαισθητοποίησης  των τοπικών κοινωνιών για τις επιπτώσεις των μέτρων στη καθημερινότητά τους, κοινή παρουσία Δημάρχων- Δημοτικών Συμβούλων για να τονιστεί η ενότητα και η αποφασιστικότητά μας
  • Άρνηση κατάθεσης προϋπολογισμών για το 2013
  • Κοινή πορεία Αιρετών και κοινωνικών φορέων στη Περιφέρεια Κρήτης ή στην Αθήνα
  • Ομαδικές παραιτήσεις Δημάρχων- Δημοτικών Συμβούλων και επιλαχόντων
  • Παράδοση κλειδιών των Δήμων στη Περιφέρεια Κρήτης

 

 

 Tα παραπάνω κείμενα υπογράφουν οι Δήμαρχοι:

1) Ζαχαρίας Δοξαστάκης              Χερσονήσου

2) Ζαχαρίας Καλογεράκης             Μινώα Πεδιαδος

3) Ρούσσος Κυπριωτάκης              Αρχανών- Αστερουσίων

4) Παύλος Μπαριτάκης                  Βιάννου

5) Μαρία Πετρακογιώργη               Φαιστού

6) Νίκος Σχοιναράκης                    Γόρτυνας