Ομιλία Δημάρχου στην εκδήλωση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων

Αξιότιμε κύριε Περιφερειάρχη,

Αξιότιμε κύριε πρόεδρε του ΣΕΤΕ

Κυρίες και κύριοι

 

Με μεγάλη χαρά σας υποδεχόμαστε σήμερα, στον τόπο μας, στις Γούβες του Δήμου Χερσονήσου.

 

Σας καλωσορίζουμε στον μεγαλύτερο τουριστικό προορισμό της Κρήτης και σε ένα από τους σημαντικότερους της χώρας μας. Ο Δήμος Χερσονήσου, καταγράφοντας σχεδόν ένα εκατομμύριο αφίξεις και επτά περίπου εκατομμύρια  διανυκτερεύσεις, αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο τη δυναμική του ως σημαντικός παράγοντας στα τουριστικά δρώμενα της χώρας, δικαιολογώντας απόλυτα την διαχρονική εμπιστοσύνη μικρών και μεγάλων επενδυτών στον τουριστικό τομέα.

 

Η δυναμική αυτή, αποκτά μεγαλύτερη σημασία δεδομένης της μεγάλης κοινωνικοπολιτικής κρίσης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και παράλληλα αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και ανάπτυξης καθώς συμβάλλει τοπικά και υπερτοπικά στην απασχόληση και στην αξιοποίηση του πρωτογενούς τομέα.

 

Σε μία έντονα ανταγωνιστική πραγματικότητα  βρισκόμενοι  ήδη στο μέσο της φετινής τουριστικής περιόδου, για μια ακόμη φορά, αδυνατούμε να κεφαλαιοποιήσουμε τις διεθνείς συγκυρίες και να διαμορφώσουμε στο ξεκίνημα της σαιζόν τις προϋποθέσεις για μια χρονιά με τη δυναμική που προσδοκούσαμε.

 

Λάθη και παραλείψεις από το κεντρικό κράτος, καθώς και κακή εκτίμηση των δεδομένων, έκαναν ανασφαλές το ευαίσθητο τουριστικό περιβάλλον, που διαμορφώθηκε το προηγούμενο διάστημα.

 

Με τα στοιχεία των αφίξεων και των πληροτήτων των καταλυμάτων να έχουν μια δυσανάλογη σχέση, για άλλη μια χρονιά, διαπιστώνουμε την αντιφατικότητα μεταξύ των στατιστικών στοιχείων των επισήμων φορέων, με την πραγματικότητα που καταγράφει σε καθημερινή βάση στο σύνολό της η τουριστική μας αγορά τοπικά, με έμφαση στις μικρές επιχειρήσεις.

 

Η κυρίαρχη παρουσία του all inclusive, σαν μονοπωλιακό πακέτο προσφοράς, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση στα μεσαία στρώματα των παραδοσιακών μας πελατών, καθώς και οι νομισματικές ισοτιμίες, δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες στην αγορά.

 

Η αδυναμία των μικρών καταλυμάτων να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις αυτοτελούς παρουσίας στον ξενοδοχειακό χώρο, η αδυναμία βελτίωσης των εγκαταστάσεων τους, η δυσκολία στη συνεργασία μεταξύ τους, αποτελούν εμπόδια στη βιωσιμότητά τους και αποδυναμώνουν την παραδοσιακή καλή τους σχέση με την εν γένει τουριστική αγορά.

 

Μια πραγματικότητα που διαμορφώνεται με πολλές παραμέτρους και λόγω πολλών παθογενειών του ελληνικού τουρισμού και της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.

Σε ένα όχι λοιπόν και τόσο ευχάριστο περιβάλλον, παρά τις προσδοκίες, χαιρετίζουμε και αυτή τη φορά την κοινή πρωτοβουλία της Περιφέρειας Κρήτης, του Εντεταλμένου της Συμβούλου και του ΣΕΤΕ, για την αναζήτηση κοινών συνεργειών και τη συστράτευση δυνάμεων του επιχειρηματικού κόσμου, και των αυτοδιοικητικών φορέων πρώτου και δεύτερου βαθμού. Συνέργειες και πρωτοβουλίες που πρέπει από κοινού να χαράξουν αυτό που διαχρονικά λείπει από τον Ελληνικό Τουρισμό, μια Εθνική στρατηγική.

 

Στην  προσπάθειά σας αυτή, ο δήμος μας, ο Δήμος Χερσονήσου, δηλώνει δυναμικά παρών, έχοντας τα τελευταία χρόνια αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες, συστρατευόμενος με την πολύ αξιόλογη προσπάθεια της περιφέρειας Κρήτης για την ολοκληρωμένη τουριστική στρατηγική του νησιού μας.

 

Ο Δήμος μας, θεσμοθετώντας θεματική αντιδημαρχία για τον τουρισμό, προσπαθεί να υλοποιεί μια συγκεκριμένη πολιτική, βασιζόμενη σε ένα ρεαλιστικό Σχέδιο Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης, που έχει ήδη υιοθετήσει από την προηγούμενη δημοτική περίοδο.

 

Το Σχέδιο αυτό προσπαθεί να ανασυντάξει όλες τις τουριστικές δυνάμεις, με προμετωπίδα τον ανθρώπινο παράγοντα, σε μια πολιτική για τον τουρισμό, βασισμένη στο σεβασμό της προσωπικότητας επισκέπτη και απασχολούμενου, στην αρχή της Κρητικής  φιλοξενίας. Το περιβάλλον, η πολιτιστική και πολιτισμική μας κληρονομιά, ο παραγωγικός μας πλούτος και η γαστρονομική μας ταυτότητα, επιβάλλεται να αποτελέσουν τους βασικούς άξονες εξειδίκευσης των υπηρεσιών που πρέπει να παρέχουμε στον επισκέπτη.

 

Σε ένα τόπο που ο μαζικός τουρισμός έχει από πολλούς κατά καιρούς δαιμονοποιηθεί, έχουμε τη δυνατότητα με τις σύγχρονες μεθόδους διαχείρισης των κρατήσεων και την αμεσότητα σχέσης επιχείρησης και επισκέπτη, να αξιοποιήσουμε τα αριθμητικά δεδομένα του και να δημιουργήσουμε συνθήκες υπεραξίας στο προϊόν μας, εφ’ όσον καταφέρουμε να το θωρακίσουμε με ποιοτικές υπηρεσίες και εξειδίκευση.

 

Ο δήμος μας, έχοντας κάνει μια απόλυτη καταγραφή των θετικών και αρνητικών του δεδομένων και έχοντας καταγράψει τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν στους κατά τόπους προορισμούς που συνδιαμορφώνουν το διαχρονικά αναγνωρίσιμο Brand Χερσόνησος, προσπαθεί μέσα από ένα στοχευμένο πλαίσιο δράσεων, να αναπροσαρμόσει το τουριστικό του προφίλ και να αναδείξει τις εσωτερικές του ιδιαιτερότητες, προβάλλοντας τα ισχυρά του χαρακτηριστικά.

 

Αυτή τη στρατηγική έρχονται να συνεπικουρήσουν σημαντικές συνεργασίες, όπως η σύμβαση με την εταιρία TOPOSOPHY, για την προετοιμασία σύστασης Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού (DMO), με απώτερο στόχο την επιλογή συγκεκριμένης πολιτικής στην στοχευμένη προβολή του προορισμού, στην ενδυνάμωση της τοπικής κινητικότητας του επισκέπτη και την τεκμηρίωση “rebranding”  του προορισμού μας. Από τη συνεργασία μας αυτή προσβλέπουμε στην επίτευξη των προϋποθέσεων της συνολικής αναβάθμισης του τουριστικού μας προϊόντος μέσω της διαρκούς επιμόρφωσης εργαζομένων και επαγγελματιών του τουριστικού κλάδου στα πλαίσια της πολιτικής της δια βίου μάθησης, σε συνεργασία με εκπαιδευτικά ιδρύματα του νησιού.

 

Σημαντική για μας στρατηγική επιλογή αποτελεί η τριετούς διάρκειας προγραμματική σύμβαση με το Πανεπιστήμιο Πατρών για την υποστήριξη των δορυφόρων λογαριασμών τουρισμού, μιας καταγραφής και επεξεργασίας των δεδομένων που διαμορφώνονται σε επίπεδο καταναλώσεων σε προϊόντα και υπηρεσίες στο σύνολο του τουριστικού κλάδου στο δήμο μας. Με τη συνεργασία μας αυτή, φιλοδοξούμε να αναπτύξουμε μια δυναμική επίκαιρη, βάση δεδομένων, που θα υποστηρίξει τις προϋποθέσεις σύνδεσης του τοπικού πρωτογενή και δευτερογενή τομέα με τα σημεία κατανάλωσης, αλλά και των επενδυτικών ευκαιριών που θα προκύψουν από τα δεδομένα αυτής της έρευνας.

 

Στην πολιτική μας για την προβολή και προώθηση του προορισμού, πέρα από την έντυπη και ηλεκτρονική προβολή και την αξιοποίηση των social media, ο δήμος μας, πρώτος στη χώρα φιλοξένησε το Google Trekker, αποτυπώνοντας σε ψηφιακή μορφή όλα τα τουριστικά αξιοθέατα του δήμου, στην παραλία ή στην ενδοχώρα του, δίνοντας δυνατότητα πρόσβασης σε αυτά σε εκατομμύρια χρήστες στον κόσμο.

 

Στην σχεδιαζόμενη τοπική τουριστική μας πολιτική υιοθετούμε δράσεις όπως:

  • - Έρευνες ικανοποίησης πελατών για την απόκτηση της απόλυτης εικόνας σχέσης του επισκέπτη με τον προορισμό και τις υπηρεσίες του.
  • - Εκπαίδευση των τουριστικών γραφείων, tour operators, ώστε να διευκολύνεται η προώθηση και πώληση του προορισμού μας. Μια δράση που φιλοδοξούμε να υλοποιήσουμε μέσω ενός εξελιγμένου εργαλείου Travel TradeManual, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή.
  •  - Δημιουργία Τουριστικών Πακέτων τα οποία θα δοθούν στα τουριστικά γραφεία προς πώληση, για την ενίσχυση εναλλακτικών μορφών τουρισμού και την τόνωση της επισκεψιμότητας της ενδοχώρας.

 

Όλες αυτές οι πολιτικές, εντάσσονται στα πλαίσια της προετοιμασίας μιας Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (ΟΧΕ) με τη συνδρομή του Πανεπιστημίου Πειραιά, στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ και του ΠΕΠ Κρήτης, αξιοποιώντας καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία.

 

Η προσπάθειά μας αυτή, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει κοινό όχημα συνεργασίας, με όλους τους παραγωγικούς φορείς, αναζητώντας τοπικές συμμαχίες, στην χάραξη μιας κοινής στρατηγικής.

 

Είμαι απόλυτα σίγουρος, ότι συνεργασίες που μπορούν να προκύψουν με αφορμή τη σημερινή μας εκδήλωση, μπορούν να παράξουν κοινές συνισταμένες για την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής μας.

 

Ο θεσμικός ρόλος του ΣΕΤΕ αποτελεί για μας βασικό πυλώνα συνεργασίας, αγκαλιάζοντας σε συλλογικό επίπεδο, όλους τους παραγωγικούς τομείς στον τουρισμό. Ο Οδικός Χάρτης Τουρισμού 2020, που έχετε εκπονήσει, αποτελεί για μας ένα από τα βασικά πλαίσια εξειδίκευσης δράσεων και παρεμβάσεων για τη διαμόρφωση και προβολή αντίστοιχων τουριστικών προϊόντων.

 

Στις δυσκολίες των καιρών, έρχεται να προστεθεί και στα τουριστικά δεδομένα, το μεγάλο μεταναστευτικό ανθρωπιστικό ζήτημα.

 

Η Κρήτη όντας  εκτός διαδρομής των μεταναστευτικών ροών μέχρι σήμερα, μένει σχετικά αλώβητη από αυτό το μεγάλο αντικειμενικά πρόβλημα, μέχρι τώρα.

 

Θεωρώντας ότι η εξαίρεσή της από το σχεδιασμό μαζί με άλλες περιοχές της χώρας αποτέλεσε σωστή επιλογή, κάνει επιβεβλημένη τη διατήρηση του νησιού στην ίδια προοπτική, με το κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση από κοινού να πρέπει να είναι έτοιμοι για τη διαχείριση ζητημάτων που θα προκύψουν από την πιθανή είσοδο μεταναστών στο νησί από το νότο ή αλλού.

 

Αυτά είναι ζητήματα στα οποία πλέον το κράτος πρέπει να έχει ένα επιτελικό σχέδιο διαχείρισής τους, μετά από την εμπειρία που έχει εκ τω πραγμάτων αποκτήσει.

 

Πέρα από το υπαρκτό κοινωνικό πρόβλημα όμως δεν μπορεί να μιλάμε για στρατηγικό σχεδιασμό στον πλέον τουριστικό τόπο της Κρήτης, και το κεντρικό κράτος να αδυνατεί να σχεδιάσει και να προτείνει τρόπο αξιοποίησης σημαντικών αναπτυξιακών τόπων με υπερτοπική αναφορά, όπως η Μαρίνα των Μαλίων, ο χώρος της πρώην Αμερικανικής Βάσης Γουρνών και το Ξενία Καρτερού.

 

Στο σχεδιασμό μας αυτό, έρχεται δυστυχώς το κεντρικό κράτος να λειτουργεί μονομερώς και ουσιαστικά να αφαιρεί παραδοσιακούς αυτοδιοικητικούς πόρους, βάζοντας εμπόδια στην τοπική ανάπτυξη.

 

Η αναφορά μου αυτή, δεν αφορά τίποτα άλλο, εκτός από τη θεσμοθέτηση από το 2018 του τέλους διανυκτέρευσης σαν ένα επιπλέον φόρο στα ελληνικά ξενοδοχεία, χωρίς καμία ανταποδοτικότητα, και χωρίς κανένα απολύτως διάλογο της τοπικής κοινωνίας με τους τοπικούς επενδυτές για την αναπτυξιακή προοπτική κάθε τόπου.

 

Στο σημείο αυτό θέλω να πιστεύω, ότι θα πρέπει να υπάρξει μια ουσιαστική συμμαχία των φορέων της αυτοδιοίκησης και της παραγωγικής ξενοδοχειακής κοινότητας, για την βέλτιστη αποδοτικότητα αυτού του τέλους και την τοπική του αναφορά.

 

Χωρίς να θέλω να καταχραστώ το χρόνο σας, θα ήθελα να σχολιάσω θετικά τη θεσμοθέτηση και εκκίνηση του νέου αναπτυξιακού νόμου, παρ’ όλες τις  ατέλειες και κομματικές διαφωνίες, στη δυσκολότερη ουσιαστικά συγκυρία για μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις.

 

Η απλούστευση των διαδικασιών, η πάταξη της γραφειοκρατίας, η ουσιαστική κωδικοποίηση της νομοθεσίας και η αναζήτηση σύγχρονων νομοθετικών παρεμβάσεων, θα μπορούσε να δημιουργήσουν προϋποθέσεις μόχλευσης των τουριστικών δυνατοτήτων στον τόπο μας, τόσο για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, όσο και της ορθολογικότερης ανακατανομής του τουριστικού εισοδήματος.

 

Σε καμιά περίπτωση, νομοθετικές πρωτοβουλίες, όπως αυτή για την σύσταση θαλάσσιων πάρκων δεν μπορούν στην ουσία να ακυρώνονται από κωλύματα κρατικών φορέων, όπως η αρχαιολογία, χωρίς στην ουσία να συνεπικουρείται ο σκοπός της προστασίας των ενάλιων αρχαιοτήτων.

 

Δε είναι σε καμιά περίπτωση ανεκτό, να συνεχίζουμε να υπηρετούμε από κοινού τον τουρισμό, όταν το κεντρικό κράτος δεν έχει ακόμη καταλήξει στον τρόπο και τη διαδικασία του καθεστώτος εκμετάλλευσης του αιγιαλού και χίλια άλλα.

 

Για εμάς, το σύνολο της αυτοδιοικητικής κοινότητας, αποτελεί βασική αρχή, η αυτοτελής λειτουργία των ΟΤΑ, σαν φορείς παραγωγής τοπικής πολιτικής, σε μια αμφίδρομη σχέση μεταξύ της κοινωνίας και των τοπικών παραγωγικών φορέων, σε ένα διαρκές επικαιροποιημένο  τοπικό σχέδιο ανάπτυξης, που θα απαντά στα σύγχρονα ζητήματα των καιρών.

 

Ελπίζοντας ότι η σημερινή κοινή μας εκδήλωση θα χτίσει ένα ακόμα λιθαράκι για την σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, δηλώνουμε συμπαραστάτες και αρωγοί σε κάθε κοινή προσπάθεια, για την αναβάθμιση του Ελληνικού Τουρισμού, την τόνωση του Kρητικού τουρισμού και την βελτίωση των υπηρεσιών τους, μέσα από οποιαδήποτε συνέργεια το υπηρετεί.

 

Κλείνοντας κύριε Πρόεδρε, σας καλώ να αναπτύξουμε από κοινού με την Περιφέρεια μας, ένα γόνιμο διάλογο, για να αναδείξουμε την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση, ως πιλότο σχεδιασμού και συνεργασία, για την ανάπτυξη τουριστικών περιοχών σαν τη δική μας.

 

Σας ευχαριστώ