Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 16-22 Σεπτεμβρίου 2019

Η εφαρμογή των αρχών της βιωσιμότητας στον τομέα των οδικών μεταφορών – μετακινήσεων, υλοποιείται μέσω της σύνταξης και εφαρμογής συγκεκριμένων μέτρων και σχεδίων, των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που αναδεικνύονται ως μια νέα ολοκληρωμένη και μακροπρόθεσμη προσέγγιση σχεδιασμού της αστικής κινητικότητας, που επιτρέπει στις τοπικές αρχές να αναπτύσσουν και υλοποιούν στρατηγικές αστικής κινητικότητας στη βάση εμπεριστατωμένων αναλύσεων της υφιστάμενης κατάστασης. 

«Στο σημείο της εφαρμογής στην πράξη της βιώσιμης κινητικότητας, οι ανάγκες κινητικότητας εύλογα διαφέρουν ανάλογα με τη χώρα ή την πόλη, καθώς και τα διαθέσιμα μέσα διαφέρουν ανάλογα με τη χώρα ή την πόλη. Στην Ελλάδα και στις περισσότερες πόλεις της, το μείζον κυκλοφοριακό ζήτημα είναι η έλλειψη επικαιροποιημένου χωροταξικού – συγκοινωνιακού σχεδιασμού και προγραμματισμού. Βεβαίως και υπάρχουν ορατά ζητήματα «κυκλοφοριακής κακοδιαχείρισης», όπως είναι η παράνομη στάθμευση, η ελλιπής αστυνόμευση, η ελλιπής σήμανση και συντήρηση των συγκοινωνιακών συστημάτων, η διαμόρφωση κόμβων, ζητήματα καθημερινότητας που η οικονομική κρίση μεγιστοποιεί. Επομένως, καθένας καλείται να δώσει τη δική του απάντηση στο πιεστικό πρόβλημα των μετακινήσεων και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις και στα περίχωρά τους. Στο Δήμο μας έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια, με την εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου ΣΒΑΚ, ενός στρατηγικού σχεδιασμού στην κατεύθυνση που έχει δοθεί ήδη από το 2009 από την Ευρωπαϊκή ένωση να τεθεί ως κύριος στόχος η βελτίωση της προσβασιμότητας και της ποιότητας ζωής, έναντι της κυκλοφοριακής ικανότητας και της ταχύτητας.

Σε κάθε περίπτωση στο σχεδιασμό των ΣΒΑΚ, επίκεντρο είναι ο άνθρωπος και όχι το αυτοκίνητο. Με την εκπόνηση του ΣΒΑΚ Δήμου Χερσονήσου σχεδιάζουμε το μέλλον που θέλουμε, για την ικανοποίηση των αναγκών για την κινητικότητα των ανθρώπων και τη μεταφορά των αγαθών, προσανατολίζοντας πολιτικές σε αυτή την κατεύθυνση, με γνώμονα την προώθηση ισόρροπης ανάπτυξης, την υιοθέτηση βιώσιμων εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, την αλλαγή νοοτροπίας των μετακινούμενων και τον συνδυασμό  των μέσων μεταφοράς,» δήλωσε ο δήμαρχος Χερσονήσου, Γιάννης Σέγκος.

Μέσα από την ιστοσελίδα του Δήμου Χερσονήσου (http://www.hersonisos.gr/press-release/news/svak082019.html) οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε έρευνα ερωτηματολογίου με το οποίο επιδιώκεται η συγκέντρωση στοιχείων αναφορικά με την άποψη των πολιτών για τις υφιστάμενες συνθήκες αστικής κινητικότητας, αλλά και τις προσδοκίες τους για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας στο Δήμο Χερσονήσου.

Επίσης, ο Δήμος Χερσονήσου είναι ένας από τους έντεκα (11) εταίρους του ευρωπαϊκού προγράμματος SMILE (“FirSt and last Mile Inter-modal mobiLity in congested urban arEas of Adrion Region” («Πρώτο και Τελευταίο μίλι διατροπικής κινητικότητας σε αστικές περιοχές με κυκλοφοριακή συμφόρηση της περιοχής της Αδριατικής») και ο μοναδικός από την Ελλάδα,  με εταίρους από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς από τη  Σλοβενία, την Ιταλία, την Κροατία, τη Σερβία, την Αλβανία και τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος «ADRION PROGRAMME», ανέρχεται στα 1.290.415,45 € και ο προϋπολογισμός για το Δήμο Χερσονήσου είναι 113.490,00 €. Επικεφαλής εταίρος είναι το Regional Development Centre Koper, ενώ το έργο χρηματοδοτείται κατά 85% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και το 15% των δαπανών καλύπτεται από εθνικούς πόρους.

Η καινοτομία και η πρωτοτυπία της πρότασης SMILE έγκειται στην εκπόνηση  σεναρίων  κινητικότητας, στο σχεδιασμό ενός διακρατικού Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) αλλά και στο συνδυασμό των λύσεων πληροφορικής που θα δοκιμαστούν. Η αναμενόμενη προσφορά του SMILE είναι πολυεπίπεδη: αρχικά η ενίσχυση της γνώσης και η λειτουργική  ικανότητα της κινητικότητας των τοπικών / περιφερειακών αρχών και σε δεύτερο επίπεδο, να δοκιμαστούν λύσεις με γρήγορη απόδοση βασισμένες σε ΤΠΕ - συνεπώς να μην απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις υποδομών για την προώθηση των διατροπικών μεταφορών.

Αναφορικά με τις αστικές περιοχές που εξετάζονται και εμπίπτουν στον άξονα Adrion (Αδριατική), το έργο SMILE αναμένεται να απεικονίσει και να συγκρίνει σενάρια κινητικότητας για να δοθεί η δυνατότητα στους φορείς χάραξης πολιτικής  να κατανοήσουν καλύτερα τις συνέπειες των δράσεων και, τελικά, να οδηγήσει στην εκπόνηση ενός διακρατικού ΣΒΑΚ  κατόπιν ανταλλαγής τεχνογνωσίας.

Το εν λόγω διακρατικό Σχέδιο Κινητικότητας θα λειτουργήσει ως «κοινή γνωστική ομπρέλα» βάσει της οποίας θα αναπτυχθούν τα τοπικά ΣΒΑΚ.  Συγκεκριμένα, η πρόταση SMILE θα προτείνει και θα εφαρμόσει στους κατοίκους, τους μετακινούμενους, τους τουρίστες, τους επιχειρηματίες του τουρισμού και  στους  τουριστικούς πράκτορες λύσεις πληροφορικής (APPs / πλατφόρμες) με στόχο τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, την προώθηση διατροπικών λύσεων και μεταφορών με αποτελεσματικότερες ροές κυκλοφορίας.